Alla inlägg under augusti 2013

Av maddes-pyssel - 13 augusti 2013 22:20

Dottern ville ha ett draperi under sin loftsäng. Jag ville komma undan utan att behöva sy alltför mycket, då jag inte har någon symaskin.

Detta använde jag (se första bilden):

-Tyg. Jag köpte velourtyg på Jysk, 1,5 m brett och 3 m långt för 89 kr.
-Gardinstänger. Jag köpte två raka, en för långsidan och en för kortsidan, men jag tror att man även kan använda en enda lång, böjd.
-Fästen till gardinstängerna.
-Glidkrokar, tror jag att de kallas.

Klipp tyget till rätt storlek. Eftersom velourtyget jag köpte krullar sig i kanterna behövde jag inte fålla det.

Gör små hål där krokarna ska sitta, och sätt fast dem. Eftersom mitt tyg var töjbart fastnade det bra, annars kanske man får lösa det på annat sätt. Först testade vi att sätta fast tyget i klämmorna, men vi tyckte att det hamnade för långt ned då.


Häng på krokarna med tyget på skenan i gardinstången.
Sätt fast fästerna under sängen. Jag kilade in dem under ribborna och de sitter som berget där, men man kan även skruva fast dem.
Klicka fast gardinstången i fästena.
Klart!

Ovido - Quiz & Flashcards